قاموس

تبیان

Image result for ‫قرآن‬‎

امیر المومنین در قسمت دوم خطبه 18 نهج البلاغه ابتدا دو سوأل مطرح می کنند که"أم انزل الله دین ناقصا.." آیا خدا دین ناقصی فرستاد و آیا رسول خدا در تبلیغ آن کوتاهی نمود
سپس با توجه به آیه ی38 سوره ی انعام می فرمایند "وفیه تبیان لکل شی..." سپس به این نکته اشاره می کنند که "ظاهره انیق و باطنه عمیق" و می فرمایند "لا تکشف الظلمات الّا به"
روی این دو قسمت اخیر کمی بحث می کنیم 
این که قرآن ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارد ما را راهنمایی می کند به حرکت در «عمق» قرآن این حرکت ما اگر حرکت ادبی و لغوی باشد به عمق لغوی آیات دست پیدا می کنیم اگر حرکت عقلی و فلسفی باشد به عمق فلسفی آیات دست پیدا می کنیم اگر حرکت حسی و عملی باشد به عمق حسی و عملی می رسیم و... و اگر نگاهمان روانشناسانه باشد به مباحث روانشناسانه می رسیم اگر نگاهمان تربیتی باشد به مباحث تربیتی و اگر اجتمایی به مباحث اجتمایی و ....
حال باید ببینیم قرآن کدام حرکت و نگاه را مد نظر دارد 
قرآن کتاب انسان است "هدی للناس" است باید ببینیم آیا انسان احساسی است یا عقلی یا.... و ببینیم آیا به لغت نیاز دارد یا روان یا تربیت یا جامعه یا هستی
مسلما انسان موجودی کامل و جامع است و قرآن که ادعای "هدی للناس" دارد باید همه ی این جنبه ها را تأمین کند با توجه به کلام امیر المومنین که "فیه تبیان لکل شی" و "انّه لا اختلاف فیه" قرآن به همه ی این موضوعات پرداخته به طوری که اختلافی هم در آن نباشد قرآن کتاب فیزیک نیست اما نمی توان گفت چیزی از فیزیک هست که در آن نباشد نمی توان گفت قرآن فقط بعضی قوانین را دارد "فیه تبیان لکل شی"
اما این که "لا تکشف الظلمات الّا به" هیچ مجهولی کشف نمی شود مگر بوسیله قرآن 
همان طور که می گوییم "انّا لله و انّا الیه راجعون"همه موجودات از خدا می آیند و به سوی او باز می گردند اما خیلی از موجودات این مساله را نمی توانند یا نمی خواهند بفهمند مسلما آنان که می فهمند و درک می کنند بیشتر هم بهره می برند ، درباره ی کشف ظلمت با قرآن هم در واقع هر نظریه ای حرکت خاصی است به سمت عمق آیات چه شخص کاشف و مبدع بداند و چه نداند برای همین ما از این نظریات بهره می بریم و می فرمایند "واطلبوا العلم و لو بالصین"
 اما مسلما اولیا که آگاه از این حرکتند و سیر کامل حرکت را طی می کنند برترند اینجا باید توجه داشت که کلام اولیا که برگرفته از قرآن است نیز در حکم قرآن است و باطنی عمیق دارد ما نباید شیعه ی مدح بشویم یا شیعه ی نص بشویم "الشیعه من شایع علیا" چه چیز علی؟ طبق روایت خود علی نه لباس او نه جسم او و نه جزئی از او تمام وجود این انسان کامل هدف ماست

نظرات  (۱)

+
پاسخ:
ممنون از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی